lucid dreaming

Det är inte ofta jag delar med mig av mina privata bekymmer eller problem, inte ens till mina närmaste. Oftast låter jag det bara flyta på och handskas med det själv så gått det går, och sen berättar jag i efterhand.

Igår löste jag nämligen (iallafall delvis) ett ganska obehagligt mysterium som jag har levt med ett tag, så nu känner jag att jag kan dela med mig av den. Det är nämligen så att jag kan sova men samtidigt vara fullkomligt medveten om att jag sover.
Alltså jag är vaken i min egen dröm. Belive it or not! Det kanske har hänt någon då och då men för mig händer det flera gånger under en månad, ibland mer och ibland mindre men det har upprepats i nästan två år. Jag ligger alltså i sängen sovandes men kan fortfarande tänka och vilja röra min kropp och det går inte. Då det händer ligger jag helt paralyserad i sängen och väntar på att få vakna på riktigt. Det här varar i några sekunder vilket dock känns det som en evighet.


Så här står det på Wikipedia..
Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnenstänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i drömmen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

På andra ställen hittade jag ett annat fenomen som heter Klardrömmar. Där står det också att man är fullkompligt medveten om att man är i sin egen dröm. Dock påstår forskare och även vanliga människor som upplevt detta, att man i klardrömmen kan styra sin dröm. Man bestämmer alltrså förloppet och vad som ska hända. Man kan välja att flyga, hoppa från höghus och liknande men det känns inte obehagligt eftersom man hela tiden vet att man bara drömmer. Det värsta som kan hända i detta fall är att man vaknar och försvinner ur detta tillstånd. Själv har jag aldrig upplevt ett välbehag av den här typen, men det kan bero på att när jag "klardrömmer" vill jag bara vakna så fort som möjligt för att känna mig trygg igen. Frågan är då, vad skulle hända om jag släppte paniken och tog kontrollen över min dröm istället. Skulle jag också kunna flyga? Hm.

Tycker det här är sjukt spännande och nästa gång det inträffar önskar jag att jag vågar slappna av och se vad som händer! Hittils har jag mest varit rädd och orolig om nätterna då jag inte kunnat sova ordentligt men efter att ha läst på känns det så kittlande på nåt sätt.
Kittlande fantasin, i drömmar och verklighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0